Incercand aceasta abordare literaturista, am in minte cateva exemple care sa imi serveasca drept slide-show pe fundal: Charles Bukowski, Mickey Rourke, Sean Penn.
Citind "Femei", de exemplu, am ramas f. surprins de trecerea brusca de la pumn la suspin. Sau de la violenta la tandrete. E, pt. mine, o intruchipare a unei sensibilitati aparte.
Acum imaginea lui Mickey ma ajuta sa eleborez descrierea acesteia. Avem in fata o persoana inalta cam de 180 cm, bine cladita, cu o fata expresiva si destul de abuzata (sa zicem ca sunt cearcane sub ochi, ca nasul e putin tesit si ca fata are urme de ciupituri produse de varsat de vant sau de o acnee rebela). La prima vedere, zici ca o astfel de persoana e o intruchipare a unei pofte serioase de viata. Accentuez cuvantul pofta. Privind personajul descris, imaginea coboara catre mainile sale, apoi descrie un cerc sinuos in jurul trasaturilor fetei. Mainile sunt cumva discordante ca marime si aspect in raport cu restul corpului. Degetele sunt mai degraba scurte si, desi sunt cumva intre bondoace si subtiri ca expresie a latirii, au in ele ceva nervos. Si static. Par si agile, dar si iubitoare de odihna pe cotierele balansoarului.Si parca M. nu stie ce sa faca cu ele. Daca sa le mentina in frau sau sa le lase sa isi ia avant spre moaca altcuiva. Apoi ochii, expresia fetei. E un fel de leganare de la teama la agresvitate, de la suspin la pumn, de la retragere la avant. Buzele tremura susceptibil a suspin, fata ramane dura, ciupita. Ochii se umezesc putin. Concomitent, pumnul pare a isi lua avant, in fierbere. Apoi, pumnul este tinut in frau, iar fata capata o si mai puternica duritate. Parca violenta si teama isi disputa, concomitent, aceeasi minte si, implicit, acelasi trup.
Sau, la Bukowski. Are, fireste, in mana, un pahat de bautura. In cealalta mana, fumega o tigara. Alaturi de el, pe canapea, sta Linda. La un moment dat, ochii lui Hank se umezesc. O aducere aminte ii cutreiera gandurile sau mana Lindei ii coboara, incetisor, pe ceafa. Paharul este dus la gura si este golit dintr-o sorbire. Pofta de viata reapare in film. Isi mai toarna un pahar (Charles) si il soarbe cu pofta. Trage adanc din tigara si sufla fumul incet, cu nesat. In urmatorul moment, Hank ii trage picioare in burta Lindei.
Penn. Este in curtea casei sale si trage focuri de arma in aer pentru a ii goni pe acei paparazzi veniti sa relateze despre nunta dintre Sean si Madonna. Furia care l-a cuprins ii ingusteaza trasaturile. Ochii ii devin doua sclipiri metalice, buzele se comprima in un efort disperat de a se stapani, iar tensiunea corporala emana descarcare nervoasa. Madonna, alaturi, platinata, subtire-molateca, priveste scena cu un amestec de placere si interes.
thin red line ....
later edit>
" there’s a bluebird in my heart that
wants to get out
but I’m too tough for him,
I say, stay in there, I’m not going
to let anybody see
you.
there’s a bluebird in my heart that
wants to get out
but I pour whiskey on him and inhale
cigarette smoke
and the whores and the bartenders
and the grocery clerks
never know that
he’s
in there.
there’s a bluebird in my heart that
wants to get out
but I’m too tough for him,
I say,
stay down, do you want to mess
me up?
you want to screw up the
works?
you want to blow my book sales in
Europe?
there’s a bluebird in my heart that
wants to get out
but I’m too clever, I only let him out
at night sometimes
when everybody’s asleep.
I say, I know that you’re there,
so don’t be
sad.
then I put him back,
but he’s singing a little
in there, I haven’t quite let him
die
and we sleep together like
that
with our
secret pact
and it’s nice enough to
make a man
weep, but I don’t
weep, do
you?"
.
miercuri, 28 ianuarie 2009
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu